fredag, februari 24, 2006

Studiebesök i Halden

Ledamöter från socialnämnden, chefer från socilaförvaltningen, personal från äldreomsorgen och ledamöter från pensionärsrådet har gjort ett studibesök i Halden. Vi var nästan 50 personer som i tisdags tog buss till Norge för att få idéer och inspiration. För oss politiker var det viktigt att underskötersker och vårdbiträden var med. Det är ju dessa som är närmast de äldre i det dagliga arbetet.
Jag har nu sett att Haldens kommun har en bra omsorg för de äldre och förväntar mig, att i kommande diskussioner med personalen få förslag på hur vi kan förbättra den hos oss. Arbetet är redan igång med att få in förslag och idéer och en referensgrupp håller på att bildas.
Ett studiebesök av detta slag är nödvändigt för att utvecklas. Även om det gått åt tre dagar finns det inget bättre sätt än att studera hur andra gjort.
På onsdagkvällen besökte vi Fredrikstens Fästning och fick kunskap om Sveriges och Norges gemensamma historia. Vi passade också på att inta middagen på 1700-talsvis. Dock skilde vi oss från 1700-talet i det avsseendet, att vi som önskade öl till maten fick betala den själv. Om jag minns rätt, fick fick varje soldat 2,5 liter öl gratis varje dag.

I eftermiddag skall jag ta tåget till Uppsala för att ta farväl av gamla arbetskamrater. Tisdag nästa vecka är min sista anställningsdag.

Inga kommentarer: