tisdag, maj 20, 2008

Städning inför Kungabesöket

När jag var regionalt skyddsombud fick jag ett telefonsamtal från medlemmar på en lagerarbetsplats:
-"Kan du besöka vår arbetsplats, föresten du behöver inte komma, det räcker om du skickar ett sånt där brev att du skall komma."

Det visade sig nämligen att varje gång facket anmält ett besök hade det städats på lagret, och nu ansåg medlemmarna att det fanns behov av städning.

Jag har senaste tiden fått frågan om all den "uppsnyggning" som pågår i kommunen är en följd av det planerade kungabesöket.
Så är givetvis inte fallet brukar jag säga, men samtidigt undrar jag för mig själv hur det skulle sett ut om inte kungen varit antågande.

Många av åtgärderna, exempelvis uppsnyggning av rondeller, planteringar, planen framför kommunhuset och Lillsjötoppen är planerade och beslutade innan besöket var aktuellt.

Men erfarenheten säger mig att en del saker skulle inte blivit klart lika fort i normalfallet. Därför är besöket bra.

Att visa upp en snygg kommun görs inte för att fjäska för kungen. Anledningen är att kommunen skall se välskött ut i den mediabevakning som kommer att ske.

För övrigt kommer jag inte att delta i kungabesöket.

Inga kommentarer: