fredag, oktober 13, 2006

TV-licens

Drevet går vidare. Uppenbart är att vissa av ministrarna anser att de kan sätta sig över lagen. Det finns emellertid en poäng med vad högeralliansens ministrar har gjort och det kan forhoppningsvis utmynna i en diskussion om hur TV-bör finansieras. Inte bara public service utan alla kanaler.

Min uppfattning är klar.
Det finns tre sätt att finansiera TV:

1. Skatter. Det är lätt att administrera och för den enskilde billigast.

2. Avgift, (licens och kanalbolagens avgifter). Det är rättvist men för den enskilde dyrast pga de höga administrationskostnaderna.

3. Reklam. Det mest orättvisa sättet. Det är dyrt för den enskilde. Dessutom likriktar och utarmar systemet programutbudet.

Min uppfattning är klar:
Public service bör finansieras med skatt. Den skall vara självständig. Jag betraktar det som en del av infrastrukturen på samma sätt som biblioteken.
Privata kanalbolag skall styras av marknaden. Enda sättet att göra det är avgiftsfinansiering. Kunden skall väga nytta mot kostnad.

Kuriosa i sammanhanget är att licenstvånget bara finns om man innehar en TV-mottagare. Jag har kopplat in antensladden i datorn och ser kanalerna den vägen. Då behövs plötsligt ingen licens.
Eftersom resten av familjen ockuperat våra TV-apparater betalar jag avgift ändå.

Inga kommentarer: