fredag, december 15, 2006

Nu har jag fått nog.

Gårdagens kommunfullmäktige fick ingen lyckad utgång (se DN). I samtliga kommunala nämnder blev Alliansen i minoritet. Samtliga ordförandeposter tillföll Socialdemokraterna. Röstsiffrorna 21-20 var vanligast men även 20-19 och 20-20 förekom och lottning fick ske.
Nu har Alliansen ledningen i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har ledningen i nämnder och styrelser och kommunen skall leva efter en budget från dessa partier.

Vi kan inte ha det på detta sättet. Vi kan inte heller träta om vems felet är eller hur det kommer sig att vi är i denna situation. Något måste göras.
Hur det skall gå till vet jag inte i dag, men all min erfarenhet säger mig att det måste till offer från alla parter. Från alla håll måste man göra saker som för bara några veckor sedan ansågs otänkbart. Det är endast på detta sätt samarbetet kan komma till stånd.

I riksdag har talmannen en roll vid regeringskriser. Han skall sondera terängen och pröva vilka vägar som är framkomliga för att finna lösningar. Misslyckas detta måste nyval ske. Kommunen får inte förätta nyval. Det tror jag är bra. Poliker är erfarna människor som skall kunna lösa sina egna samarbetsproblem och det kommer vi också att göra.

Detta kan verka kaos just nu, men allt är inte utanför kontrollen. Viktiga funktioner kan upprätthållas i och med att det finns valda förtroendevalda politiker på nyckelposterna. I avvaktan på den slutliga lösningen ser det ut ungefär som före valet.

Inga kommentarer: