måndag, april 08, 2013

De leker "Tysta leken"

Mycket har hänt sedan valet och mycket har inte hänt sedan valet. Det som den nya majoriteten lyckats åstadkomma är mest kosmetika. Massor av pengar har spenderats på information och dyra konsulter. Informationsavdelningen har vuxit, men frågan är om kommuninvånarna har fått mer information. Fler papper, bl.a. Mälarnära har visserligen delats ut, men det hela liknar mest propaganda. Är det verkligen rimligt att skattepengar används till propaganda för Alliansen?

Inte kan vi på kommunens hemsida eller i Mälarnära läsa om hur försäljningen av hyresrätter har stoppats p.g.a. kommunstyrelsens taffliga hantering, hur sophämtningen dyrt har handlats upp utan plan och politiska beslut, hur fasaden på Brohuset skall snyggas till och badet och reningsverket får vänta, hur nästan allt bostadsbyggande har upphört, hur antalet timanställda ökat i hemtjänsten, hur kommunen ersatt sjuksköterskor med bemanningsföretag eller hur föräldrar i Lillsjöområdet är i uppror efter att ha blivit överkörda av kommunen.
Nej, direktiven är att det är de positiva nyheterna som skall ut. Exempelvis "första spadtaget" på Kulturhuset, ett projekt som drivits av (S), (MP) och (V) fram till nu när borgaralliansen tagit över och försöker ta åt sig äran.

De ledande allianspolitikerna lever i sin egen värd. Den tidigare öppenheten har bytts ut mot tystnad eller försök att skylla ifrån sig. Man leker samtidigt både politik och marknad. Låtsas att kommunen är ett företag som skall tjäna pengar på sina "kunder".
Nej, vi behöver politiker som inser att kommunen inte är en marknad, och att kommunens uppgift är att betjäna sina invånare.

 
Så här ser kommunhuset ut i dag

Inga kommentarer: