söndag, april 14, 2013

Demokratin på undantag?

Vad händer i kommunen? Arga föräldragrupper i Lillsjöskolan och bredvidliggande dagis protesterar kraftigt.   För mig tycks det med all rätt. De har blivit överkörda av skolledningen och är oroliga för att barnen inte mår bra av de beslutade organisationsförändringarna. Det blir inte bättre av att tjänstemän på utbildningskontoret framhåller att det är lagligt att göra så, och man har haft de formella samråden. Att detta har skett efter beslutet om förändringarna har ingen betydelse. Man hade ju ändå inte tänkt bry sig om föräldrarnas synpunkter.
Föräldrarna är upprörda och för mig är det obegripligt att frågan inte har hanterats bättre och att varken utbildningsnämndens ordförande eller kommunstyrelsens ordförande har tagit tag i frågan.
Känner en stor risk att Alliansens ledande politiker drar på sig medborgarnas missnöje och att det spiller över även på oppositionen. Något som kan ge oönskade effekter i kommande val.

Föräldrarnas frustration framstår klart i Facebooksidan "Något stinker i Upplands-Bro".

29 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Är du verkligen insatt i hur dålgit det fungerat på skolan tidigare??
Detta är som jag ser det en nödvändig förändring för att säkerställa kvalitén för våra barns skull.
Den 1%-klubb inom föräldrarna som driver detta under skrämselparollen "är du inte med oss är du emot oss" är INTE representativ.

Lars Dynesius sa...

Hej anonym,
Du måste skoja!?
1%-ig klubb?
Skrämselparoll?

Jag sitter med i föräldrarådet och på det senaste mötet var alla avdelningar representerade. En halv avdelning av 5 tolkade jag som missnöjda. Dvs 9 av 10 är således nöjda med befintlig organisation.
1%-ig klubb? Har vi 27000 föräldrar på Lillsjöskolan? (Ja, den 1%-iga klubben du refererar till är 270 stycken som har skrivit på emot omorganisationen). Vi har inte ens 27000 invånare i kommunen.

Jag är absolut för en förändring av skolan DÄR DEN INTE FUNGERAR. Men, varför förstöra där det faktiskt gör det? Som en förälder sa på mötet: Om vattenkranen är trasig i köket river man väl inte hela huset?

Den här typen av inlägg gör mig ledsen och besviken och jag hoppas att du förstår att det är DU som inte är representativ.

Vidare skulle jag vilja veta hur du upplever dig skrämd? Det låter hemskt om det verkligen skulle förhålla sig så att föräldrar är rädda för att säga sin mening.

Visserligen har jag den senaste tiden börjat tvivla på hur demokrati fungerar i den här kommunen (med tanke på omorganisationen) men att yttrandefriheten skulle vara naggad i kanten också vill jag inte tro på.

Susann, förälder på Lillsjöskolan sa...

Jag är så glad att du Hans har fått upp ögonen för den otroligt dåligt hanterade omorganisationen på Lillsjöskolan. Vi som kämpar för Lillsjöskolan, har flera gånger blivit kallade en 'liten grupp föräldrar', eller 'en klick som bråkar'.
Faktum är att 266 föräldrar till barn på Lillsjöskolan redan skrivit under uppropet att stoppa omorganisationen. Detta är inget litet engagemang från en liten klick föräldrar utan faktiskt en majoritet som skrivit under bara efter två veckors uppropstid!

Tack!

Anonym sa...

Jag skojar INTE !!, vi är många som upplever trycket från 1%-klubben som tungt och många törs inte annat än skriva på de listor som skickas runt.

Många är skrämda av er!

Sen uppmanar jag dig att titta lite nycktert på skolan, det är inte ett sunt upplägg med att elerver ska fostra varandra. eller att en pedagog ska hålla reda på 3! utbildningsplaner när de i övrigt driver frågan att en är tungt nog
detta var en skolform som introduserades där det inte fanns elevunderlag till hela klasser.

Anonym sa...

266 föräldrar är dock bara ca 1/3

Unknown sa...

Hej Anonym, Jag hade önskat att du tagit reda på fakta innan du skriver inlägg. Angående din kommentar skrämselparollen "är du inte med oss är du emot oss" vad har du fått det ifrån ? Här är ett utdrag från vårt senaste utskick som gick ut till alla föräldrar "Det är inte vår avsikt att försöka övertala Er som faktiskt stödjer beslutet. Vi respekterar naturligtvis allas åsikt." Att du sedan hänvisar till 1% klubben gör inte saken bättre då det är 270 som hittills skrivit på och det är långt över 1% och inte heller en 3 del som du påstår utan en majoritet. Jag har varit på samtliga föräldrar råds samtal angående omorganisationen och det är klart och tydligt att majoriteten är nöjda med skolan som den är i dag men självklart behövs förändring där det inte fungerar på skolan. Ska man göra en så stor omorganisation som denna så måste man förankra sina ideér på ett tidigt stadium med personal/elever samt föräldrar. Det har inte gjorts i detta fall och det finns en anledning till att 2 klagomål har kommit in till kommunen samt en till skolinspektionen. Lucia Röed

Anonym sa...

350 elever 2 föräldrar/ elev (i de flesta fall) =700
Ok inte exakt en 1/3 men inte en majoritet.

Karin Bergström sa...

Det är bra att känslor och fakta vädras. För det är lite skillnad. Jag själv är djupt berörd av både det som händer i skolan och det som hänt och händer i Förskolan (dagis) på Lillsjö.

På förskolan har vi föräldrar inte ens fått lämna åsikter innan beslut och omorganisation gjordes. Det är våra demokratiska rättigheter och Förskolechefen skall se till att vi föräldrar kan och har möjlighet att inkomma med åsikter på ett förslag på tex omorganisation. I skolan tog man om hela denna process för att man erkände på Utbildningskontoret att man gjort fel.
I förskolans fall väljer de att blunda för Förskolan är liten och vi kan inte göra lika mycket väsen som 266-267 föräldrar kan. Men vi ät ändock en majoritet vi med.

I skolan fall är det ju oturligt om någon känner sig hotad att skriva på. Tror nu inte det är fallet för flertalet men kanske för dig som nu är Anonym. Det är tråkigt om du känner så för jag har aldrig själv uppfattat det så utan valt att skriva på för att jag ser att denna omorganisation med denna Ledningen inte är en bra plan och med många brister. Jag har suttit med på alla samråd i skolan ang den omorganisationen och jag kan med hjärtat säga att det är inga samråd utan en skolledning och 2 tjänstemän som sitter av tiden utan att svara eller reflektera på något. De har redan beslutat.

Och JA, jag är för en förändring i skolan då jag anser att det inte fungerar på alla sätt. Jag är tex av den åsikten att det inte är optimalt och väldigt knepigt att ha en 3,4,5:a och tycker inte det skall vara så om det inte fungerar bra. Det kräver enormt mycket av en lärare och idag får vissa elever inte heller plats i klassrummet. Detta är däremot inte en bra anledning till att riva ner en hel skola och alla klasser. Det är däremot en anledning till att titta på ledning och styrningen av skolan. Hur man får den röda tråden ut i arbetslagen. Jag har läst Ljus på kvalite och det är en intressant rapport som visar på vilka delar som skolan behöver jobba med. Varför inte jobba på de problemen som faktiskt finns istället för att skapa nya.
Jag har öppet skrivit mina åsikter och förslag både till föräldrar i mitt arbetslag och till tjänstemän och politiker. Jag är däremot inte en av de som är drivande runt namninsamlingen utan valt att lägga min fokus på att få vår Förskolechef att följa Skolagen, Arbetsmiljölagen och en hel andra lagar och riktlinjer.
För ni vet väl att Demokratin är på undantag och lagar gäller inte alla!

Anonym sa...

Det rimmar illa med hur man blir påhoppad på skolan av er!

varför tror du att jag inte går ut med mitt namn?

Karin Bergström sa...

Var det där en kommentar till mig?
Jag befinner mig väldigt sällan på skolan och träffar oftast inte andra föräldrar där. Har heller inte pratat med någon förälder om detta i skolan de få gånger jag varit där vad jag kan minnas. Tror du blandar ihop mig med någon annan.
Jag har ingen aning om vem du är och känns det bra att vara Anonym så är det upp till dig.
Vill bara påpeka att jag är inte någon Er utan bara jag. :)
Jag kan inte hållas ansvarig för vad någon annan förälder har gjort eller hur den personen får dig att känna. Jag kan bara säga att jag tycker det är tråkigt om någon blir påhoppad av en annan förälder.

Unknown sa...

Hej igen Anonym,

Fakta:

Det finns 338 barn på skolan , vi har skickat ut till drygt 450 föräldrar och av dom så har 270 hittills skrivit på. Du får inte glömma bort att det är många föräldrar som har flera barn på skolan. Det är också många som har barn i 5:an som lämnar skolan till hösten... i dom klasserna är det inte lika många föräldrar som har skrivit på.

En majoritet har skrivit under av föräldrarna och det är absolut inte en tredje del som du påstår.

Mats sa...

En del tycker att fortkörning är tillåtet, andra anser att fiffla med skatten är i sin ordning, och en del anser att skollagen inte behöver följas.

Vad spelar det för roll om det är en, hundra eller 27.000 föräldrar som protesterar emot att regelverket (=skollagen) inte efterlevs och därför vill riva upp ett felaktigt fattat beslut?

Regler, oavsett hur vi gillar dessa, är till för att efterlevas, annars blir det anarki!

Eller har jag missuppfattat något?

Anonym sa...

Jag har nog missat vad i skollagen som inte följs.
Jag, med många flera, tycker att detta är en bra och nödvändig förändring av av det hopkok av prestigestyrda grupper som det är idag.
Det finns många barn som inte tycker att det är kul att vara "barnvakt" hela tiden

Nej det var inte riktat till dig Karin,utan till kommentaren innan

Och det är ett problem när man avkrävs en motivering till varför man tycker att detta är bra. Detta bara för att skrämma med "är du inte med oss är du emot oss". detta är en beprövad strategi. Hur många i forna diktaturer skulle officiellt och öppet gå emot regimen med tanke på konsekvenserna

Anonym sa...

Du HAR uppenbarligen missat i skollagen vad som inte följs, men trots din brist på fakta, så har du tydliga åsikter i vad som är rätt och vad som är fel, hrmmm...

Bingo!

Anonym sa...

exakt! vad har missats enl dig?
jag ser ingen miss
Jag ser bara en önskvärd förbättring av vår skola.

Anonym sa...

Om du hade bemödat dig med att åtminstone söka fragment av fakta innan du började förmedlade dina åsikter, så kanske din trovärdighet varit aningen större:-)



Anonym sa...

Som sagt var, vi märker redan här i tråden att min åsikt inte är ok och hur jag bemöts av vissa.

"är du inte med oss är du emot oss"!!

Anonym sa...

... och vidare, då jag tycker att förändringen är bra och nödvändig beskylls jag för att inte ha "bemödat mig..."

Det är detta jag menar att många med mig tycker är väldigt jobbigt och har svårt att stå emot, att bli ifrågasatt av en "stark skrikande skara" för att vi "tycker fel"

Karin Bergström sa...

Stop, stop.... Det finns ingen anledning till att bråka med varandra och det blir också lite förvirrande när Anonym bråkar med Anonym :)

Som jag ser det är det är det många som vill att de problem som finns på skolan skall lösas oavsett om de skrivit på en lista eller ej. Det man skulle ha lagt fokus på från ledningens sida är att titta på just vad det är som inte fungerar. Det har man inte gjort idag och det skrämmer mig.
Ja, skolagen har inte följts i Skolans fall även om man låtsats ha ett samråd. Om jag låtsas sticka en tröja så betyder det att jag kommer gå toppless den dagen jag någon tvingar mig att ha den på mig.
Nu kanske inte Marielle blir toppless men....

Mitt tips är att om ni som är intresserade av att ta del i fakta tar kontakt med någon av de som sitter på den. Deras namn brukar stå med i mail vi fått och går även att hitta i gruppen på FB där en del av infon samlas upp. Det kan ju faktiskt finnas en anledning att vissa människor beter sig väldigt desperat om de sitter på för mycket heta potatisar.

Anonym sa...

Karin mfl Har ni tänkt på att problemet kan vara den nuvarande organisationen och att man faktiskt "löser problemet"

Jag vill påminna er igen om hur ni behandlar mig i denna tråd, bara för att jag tycker att detta är en nödvändig förändring så har jag endera "inte bemödat mig .." eller inte fått alla fakta m.m
Det är detta som är så skrämande med er "är du inte med oss är du emot oss"
Ni bör verkligen överväga ert beteende och respekt för andra människor.
det är detta som medför att en så stor del av oss föräldrar inte törs/orkar/kan/vill så emot och stå upp för det positiva i skolans förändringsarbete när man blir påhoppad och ifrågasatt i forum som detta till skolans korridorer

Anonym sa...

Karin mfl Har ni tänkt på att problemet kan vara den nuvarande organisationen och att man faktiskt "löser problemet"

Jag vill påminna er igen om hur ni behandlar mig i denna tråd, bara för att jag tycker att detta är en nödvändig förändring så har jag endera "inte bemödat mig .." eller inte fått alla fakta m.m
Det är detta som är så skrämande med er "är du inte med oss är du emot oss"
Ni bör verkligen överväga ert beteende och respekt för andra människor.
det är detta som medför att en så stor del av oss föräldrar inte törs/orkar/kan/vill så emot och stå upp för det positiva i skolans förändringsarbete när man blir påhoppad och ifrågasatt i forum som detta till skolans korridorer

Anonym sa...

Det är trevligt att "lösa problemet", det tror jag alla vill. Isolera och ta tag i problemet då, utan att förstöra för resten av skolan där det fungerar. Jag tror att du får finna dig i att bli ifrågasatt när du börjar med att gå ut med rena lögner som 1%-klubb. Tyvärr tappade du all trovärdighet i ditt första inlägg.

Att det har drivits under en skrämselparoll tycker inte jag men det är subjektivt så om du tycker det är det så för dig såklart. Jag kan inte förstå hur bara, det är väl bara att inte skriva på...

Anonym sa...

Jag har inte heller skrivit på, tänker mest på de som känt sig tvingade.

Du/ni vet vad som åsyftas med 1%-klubb?? "tolkningarna" varierar

Ok det är kanske hårt, men jag noterar ett fåtal namn som är väldigt högröstade och aggressiva i forumen. därför använde jag mig av uttrycket

Unknown sa...

Vänta nu....vad handlar detta egentligen om ? Du Anonym 1 "(ursäkta att jag kallar dig det men det var du som började skriva och det är dig jag vill svara) vill ha en förändring av skolan för att du inte trivs med det nuvarande upplägget. Är det någon som har ifrågasatt att du vill ha en förändring av skolan på denna blogg ? Det jag har ifrågasatt är felaktig fakta du kommit med. Jag kan tycka att det är viktigt att rätt fakta kommer ut speciellt i detta forum. Att du tycker att det är bra med omorganisationen är väl helt OK. Alla tycker olika och vi har olika referenser att hänvisa till...för min del så har mina barn hittills haft en underbar tid på lillsjöskolan Det finns också föräldrar som är väldigt nöjda med den organisation som nu råder och som inte vill ha den omorganisation som är beslutat. Det finns också dom som vill ha en förändring men inte denna och som tycker att processen inte gått korrekt till. Du hänvisade förut till kommentaren innan d,v,s mig angående att blivit påhoppad på skolan...?? Vänta en gång till...jag har överhuvudtaget inte pratat med någon förälder på skolan angående omorganisationen...dessutom är jag sällan och hämtar på skolan och till sist jag har ingen susning vem du är. En skrikande skara ? var när hur? Din kommentar som du så ivrigt påtalar hela tiden " är du inte med oss är du emot oss" känns väldigt främmande och får stå för dig. Jag tycker det är sorgligt att så mycket tid läggs ner på förtalan istället för att fokusera på vad är det du vill..Stödjer du beslutet så är det bra att du visar det. Alla röster måste bli hörda och tycker du att det har fungerat uselt på skolan så fokusera på det istället.

Anonym sa...

Lucia
ibland ser man inte skogen för alla träd
Varför tror du jag väljer att vara anonym??

På grund av konsekvenserna!

Nina sa...

Jag har två söner på Lillsjöskolan.
Har inte på något sätt känt mig påverkad av någon utan har satt mig in i processen i lugn och ro.
Efter att inte fått svar på mina frågor. Varför,när och hur så har jag skrivit på protestlistan. Detta innebär inte att jag är emot en omorganisationen. Dock är jag nöjd med skolan idag och ser stora brister i det nya förslaget.
Har varit med (som lärare)om en liknanade omorganisation och den var planerad under två års tid. Samt att genomförandet att slussa in eleverna i det nya systemet tog 2 år. Själva ombyggnationen var noga planerad och presenterad långt innan genomförandet!
Nu är vi 6 veckor från sommarlovet och detta känns som ett forcerat beslut.Min största sorg är att några av våra absolut bästa pedagoger söker sig någon annan stans.
Jag är tacksam mot den grupp föräldrar som orkar dra detta och ifrågasätta hur detta hanterats! Ni kämpar för oss alla att få svar på våra frågor och en trygg start för våra barn till hösten! TACK till Er!!!!

Karin Bergström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Ja det är synd om er som uppviglar och sprider rykten och dålig stämning.

Anonym sa...

Nu jublar föräldrarna på facebooksidan för att en chefstjänsteman hellre slutar än begår tjänstefel och stoppar en omorganisation som borgar för en likvärdig utbildning för barnen i Lillsjöskolan. Folkpartisten Stein som är ansvarig politiker bröt gladeligen mot skollagen och ändrade rektors beslut, men henne hyllar dessa snurriga föräldrar. Vi får väl se hur kul ni tycker att det är när era barn får problem att klara sin skolgång i de högre årskurserna. "Grattis" till era barn som får en sämre utbildning än de förtjänar för att ni inte ser skogen för alla träd.