måndag, februari 16, 2009

Rättegången

I dag börjar rättegången mot The Pirate Bay. Inte sedan piratradiostationerna Radio Nords och Radio Syds tid har skivbolagen varit så uppjagade. Då påstod de att om man sände musik i radion skulle hela musikbranchen gå under och alla artister skulle tvingas ut i arbetslöshet.
Nu vet man (alla utan skivbolagsdirektörerna) att detta var helt fel. Historien upprepar sig.

Frågan är vad som kommer att hända vid en eventuellt fällande dom. Kommer man att ge sig på den verkliga jätten på området, Google?
Jag gjorde en sökning på "+madonna +torrent" och fick 2.890 träffar på svenska sidor, 1.660.000 på hela nätet. Motsvarande var 1003 träffar på The Pirate Bay.
Söker jag på "+povel ramel +torrent" får jag 789 respektive 6.630 träffar på Google men bara 73 på TPB.
Slutligen "+arvingarna +torrent" ger 717 respektive 3.170 på Google och 30 på TPB.

Google och TPB gör i princip samma sak, nämligen visar var du kan få tag i filen. Även om TPB stängs kommer det inte att bli svårare att ladda ned musik eller film. Distributionsformen över nätet är här för att stanna. Precis på samma sätt som radion en gång var.

Till min glädje ser jag att Anders Björck avgår som ordförande för Försvarets Underättelsenämnd FUN. Detta i protest mot FRA-lagen. Heder åt Björck, som tidigare inte gjort sig känd för sitt goda omdöme. Alltid roligt när någon överraskar och bättrar sig.

Inga kommentarer: