tisdag, mars 23, 2010

Subention av hushållsnära tjänster, RUT?

Min bestämda uppfattning är att vi skall skattesubventionera hushållsnära tjänster. Skattebetalarna skall vara med och betala för den hjälp med städning, fönsterputs, tvätt och annat vissa får i hemmet.
Jag har dock det förbehållet att det skall vara behovsprövat. De som efter bedömning har behov av hjälp skall få det. Det betalas till stor del av skattemedel och kallas "hemtjänst".
Jag skulle till och med kunna tänka mig att betala mer i skatt, om pengarna går till att förstärka den kommunala hemtjänsten. Det skulle dessutom skapa fler jobb än det olyckliga RUT-avdraget gör.
Hur många jobb RUT har skapat är oklart. Fantasisiffror har nämnts.
Nationalekonomen Roland Spant har räknat på efekterna och konstaterar att högst 900 nya jobb har skapats. En debatt har förts i SvD och slutrepliken publiceras i dag.

De närmsta dagarna kommer jag att ytterligare kommentera RUT och ROT.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför inte också ett SUP-avdrag? Avdragsgill sprit (med kvitto) skulle säkerligen göra krogbranschen vitare och skapa nya arbetstillfällen. Sedan ett TUT-avdrag till taxin. Det finns alddeles för mycket svarttaxi.

Hans Bergström sa...

Precis.