tisdag, oktober 14, 2008

Nu händer det saker.

Nu händer det saker i politiken.



Det kapitalistiska systemets brister framgår och nästan alla nyliberaler ropar på hjälp. De som fortfarande framhärdar att staten inte skall ingripa är fundamentalisterna. De har givetvis rätt i att problemen löser sig av sig självt om staten håller fingrarna borta. Att det sker till bekostnad av mycket mänskligt lidande bryr de sig inte om så länge de kan berika sig själva. Läsvärt är vad Tankesmedjan skriver.

Samarbetet med Miljöpartiet har sina fördelar. Detta partis syn på miljöfrågorna bör vi verkligen ta till oss. Det kommer säkert att bli tuffa tag för mitt intryck är att för miljöpartisterna är de har en stark vilja att åstadkomma något med sitt politiska engagemang.
Jag tycker inte det är fel att Vänsterpartiet står utanför. Vi har alltid haft en klar avgränsning mot detta parti. Även om de i dag är mer vänstersocialdemokratiska än kommunistiska är det nog förståndigt att ha ett självständigt parti mellan oss och avgrunden.
Vänsterpartisterna borde vara nöjda med den här situationen. De har nu alla möjligheter att vara ett alternativ för missnöjda socialdemokrater på vänsterkanten. 7-8% är min gissning att de kan få i valet 2010 om Lars Ohly sköter sina kort rätt.

Debatten i TV i söndags tyckte jag Mona klarade bra. I alla fall jag är lite ovan vid hennes mjuka framtoning. Man är ju van vid ledare som tar kommandot och talar om hur det är. Men det här kommer att bli bra.
För mig var den största behållningen Maud Olofssons min när det gick upp för henne att hon gjort bort sig igen och avslöjat, att hon inte förstår ett dugg av budgetarbetet. Mitt råd till centerledaren är att göra som Reinfeldt. Följ devisen: "Det är bättre att vara tyst och bli betraktad som en idiot, än att öppna munnen och undanröja varje tvivel."





Inga kommentarer: