söndag, oktober 19, 2008

Storebror ICA

Steg för steg närmar vi oss storebrorsamhället. Vad vi gör registreras av såväl myndigheter som privata företag. Det senaste är att ICA registrerar på individnivå alla inköp för att kunna lämna riktad reklam.

Utvecklingen är tydlig:

1. Kunden erbjuds "återbäring" om man registrerar inköpen genom att dra kortet i kassans terminal. Alla inköp registreras då i företagets dator.

2. Kunden får reklamerbjudande inom de varogrupper de brukar handla. Företaget vet nu om jag har husdjur eller barn, vilka tidningar jag läser, om jag prioriterar hög kvalitet eller lågt pris. Det framgår också om jag är bortrest på semestern, firar jul hemma och mycket mer.


Så långt har vi kommit, tänkbara kommande steg är:

3. Kundens profil säljs till marknadsföringsföretag, som gör individanpassad reklam.

4. Telemarketing används, d.v.s. telefonförsäljare som vet allt om den uppringdes konsumtionsvanor kan marknadsföra olika produkter. Det hjälper inte att anmäla till Nix-registret eftersom det finns ett kundförhållande i botten.


På område efter område sker det. Små steg, alla i samma riktning, mot ökad övervakning, ökad registrering och ökade möjligheter att samköra olika register.

Vi närmar oss de samhällen som beskrivs i romanerna "1984" av George Orwell och "Kallocain" av Karin Boye. Vi måste se upp. Alla de små stegen kanske för oss till något vi inte vill ha. När vi upptäcker det, är det för sent att vända.

Inga kommentarer: