fredag, september 25, 2009

Spårväg för de besuttna.

Nu är det beslutat. Det skall bli spårvagn som gäller för de boende på Strandvägen, när de skall till NK och handla. Djurgårdslinjen, museispårvägen mellan Djurgården och Norrmalmstorg skall förlängas två hållplatser till Malmskillnadsgatan för fruktansvärda kostnader, en million kronor per meter.
Jag bor visserligen inte i Stockholm, men kommer att få vara med att betala via landstingsskatten. Visst finns det i länet betydligt viktigare saker att lägga pengarna på!
De som inte kan gå mellan Norrmalmstorg och NK har förmodligen färdtjänst.

Än en gång syns det tydligt hur alliansstyret i Stockholms län felprioriterar.

Mer om detta läser du:
DN
SvD
ABC

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tanken är dock att spårvägen ska förlängas och gå genom hela stan, från västra kungsholmen till ropsten, om det säger dig något. Tanken är, förmodar jag, att kunna avlasta befintlig kollektivtrafik och knyta ihop stan på tvären på et bättre sätt än det som finns idag, med miljövänligare transport för mer människor i taget. Det är dyrt, men förmodligen lönsamt för staden, mycket för att de tå områdena jag i början nämndes, som nu ligger i periferin, knyts samman med staden!

Anonym sa...

Och i kostnaden för förlängningen av Djurgårdslinjen ingår förstås upprustning av depån bredvid akvariet, upprustning av de befintliga spåren och förhoppningsvis vagnar. Kilometerkostnaden blir därmed inte lika avskräckande.

Dessutom kommer spårvägen att förlängas i samband med att tätskiktet på Sergels Torg byts, om ett par år. Det kommer då att vara möjligt att åka mellan Ropsten, Waldemarsudde och Stadshagen med ett färdmedel värdigt 2000-talet!

Hans Bergström sa...

Jaha, det är meningen att Lidingöborna också skall åka spårvagn.

Magnus Orest sa...

Hans, det är meningen att de som vill åka mellan Hornsberg och Ropsten via City ska kunna ta spårvagn, inklusive lidingöborna. Så ser Spårväg City ut. Det här är första etappen, men den kommer att följas av många fler etapper där linjen förlängs åt båda hållen. I en inte allt för avlägsen framtid kommer de nya spårvagnarna att stanna framför Centralens entréer på Klarabergsviadukten, vilket gör kollektivt resande till ett mycket mer attraktivt alternativ än de överfulla bussar som idag sköter transporterna.

Jag måste säga att den utbredda fientligheten mot spårtrafik bland socialdemokraterna är svår att förstå. Är det bättre att folk tar bilen överallt? Det är nämligen så det blir om alternativet är buss. För att få fler att åka kollektivt måste kollektivtrafiken bli mer attraktiv än den är i dagsläget.