fredag, september 28, 2012

SL börjar backa om spärrarna

I gårdagens DN kunde jag läsa, att problemet med olyckor i spärrarna beror på resenärerna. Vi skall nu fås att ändra vårt beteende genom en utbildningskampanj. Känns typisk för den borgerliga människosynen. Anser att de som inte inser att maskinerna skall anpassas till våra förutsättningar, borde inte få behålla sina politiska uppdrag.
I dagens SvD tycker jag det verkar som SL stannar upp, ser sig om och börjar fundera på hur man skall kunna ordna en snygg reträtt. Spärrarna ställs om så att risken att skadas skall minskas. Förmodligen är glasdörrspärrarna något som kallas "förgävesinvestering", d.v.s. helt misslyckat och onödiga kostnader. Lite positivt är att den styrande alliansen lyssnar på opinionen. De kanske gör så för de tycker det är viktigare att vinna nästa val än att klämma resenärer mellan glasdörrarna.

I går var det kommunfullmäktige i Upplands-Bro. Den styrande alliansen triumfade igenom införande av vårdnadsbidrag. Ett helt obegripligt beslut. Tänk! Att betala mammor för att de inte skall arbeta. Nej, det är helt fel väg. Bygg i stället ut föräldraförsäkringen! Märkligast av allt: Folkpartisterna röstade för vårdnadsbidraget trots att de på sin hemsida tydligt säger att det skall avskaffas.
Den styrande borgerliga alliansen röstade också igenom en succesiv neläggning av servicehuset i Kungsängen. Jag får återkomma med mer från fullmäktige när inspelningen från debatten blir tillgänglig. Vill kolla ordentligt om jag minns rätt. Jag vill inte förtala någon.

Inga kommentarer: