fredag, september 07, 2012

SL-spärrarna farliga

Ungefär två personer i månaden skadas av de nya SL-spärrarna. Detta rapporterar såväl Svenskan som DN i dag. Det övergår mitt förstånd hur dessa spärrar kan få vara kvar. Det verkar som om ledande politiker och tjänstemän tjurskalligt skall hålla fast vid sina dåliga beslut trots att verkligheten hunnit ikapp dem. Det är uppenbarligen dags för nytt styre i Landstinget efter nästa val.
Enligt mitt förmenande behövs inga spärrar. Förlusten med gratisåkandet är inte så stort som sägs. Alternativet för gratisåkare vid effektiva hinder är att avstå från resan, dvs biljettintäkterna ökar endast marginellt. Nolltaxa skulle helt ta bort gratisåkandet. Nästan för skattesmitare finns förstås och de åker gratis.
Har varit i Prag och sett deras väl fungerande kollektivtrafik. Inga spärar i tunnelbanan, bussar och spårvagnar har påstigning i alla dörrar. Allt är smidigt och det är den resandes ansvar att ha giltligt färdbevis. Biljetter för en resa, en dag eller flera dagar finns lätt att köpa över hela staden. Man stämplar själv vid start av första resan och kan sen åka utan att behöva ta upp biljetten under giltlighetstiden. Själv brukar jag köpa på flygplatsen och behöver sedan inte betala mer för resor under vistelsen. Visserligen är det många kontrollanter som kan dyka upp var som helst, men jag har aldrig blivit försenad på grund av kontroll. Ett system för SL att ta efter.

Två år kvar till nästa landstingsval. Fram tills dess föreslår jag att SL genomför Pragmodellen, dvs spärrlinje i stället för spärrar. Några spärrar kan få finnas kvar vid varje station för de som röstat på den styrande högeralliansen.

Inga kommentarer: