lördag, januari 28, 2006

Partikollen

Aftonbladet och LunarStorm har en sida, "Partikollen", där man kan testa vilket parti man ligger närmast åsiktsmässigt. Sidan vänder sig till ungdomar men det kan vara intressant även för äldre att testa sig. Föresten när slutar man att vara ung?
När jag svarat på frågorna visade det sig att jag låg närmast Socialdemokraterna. Konstigt vore väl annat. Vad som förvånar är att Centerpartiet hamnade på andra plats. I liknade tester brukar jag ligga närmre Vänsterpartiet, ibland t.o.m. få det som bästa parti.
Förmodligen beror skillnaderna på vilka politikområden som tas upp i enkäten.

Vid den här typen av tester kan man få oväntade resultat. HTF-tidningen, numera Lön & Jobb, tror jag det var, som för ett antal år sedan undersökte vad HTF:s medlemmar tyckte i politiska frågor. Resultatet var att det parti som låg närmast tjänstemännens åsikter var dåvarande VPK och tvåa kom Socialdemokraterna. När man tittade på hur samma personer röstat i föregående riksdagsval visade det sig att Moderaterna och Folkpartiet varit populärast.

De två perioder vi inom modern tid haft borgerliga regeringar har väljarna blivit mycket besvikna. Det blev inte vad man förväntade sig. När borgarna fått chansen att visa vad de står för har också deras fall blivit stort. Det verkar som om framtoning i TV, valparoller i form av slogans och reklambudskap är det som når väljarna och skapar en bild av partiet. Riskens finns att valen kan bli en tävling mellan olika reklambyråer.
Det är därför jag tjatar om att man som väljare måste se igenom den glättiga ytan och granska förslag och handlingar. Framför allt bör man ta reda på vems intressen de olika partierna företräder. Vilka grupper är medlemmar? Vilka ger ekonomiskt stöd?

Två veckor har jag kvar att arbeta. Därefter semester och sedan pension. Då kommer jag att ha mer tid för b.la. bloggen. Det ser jag fram mot.

1 kommentar:

Anonym sa...

That's a great story. Waiting for more. »