torsdag, augusti 13, 2009

Piratpartiet! Välkommen till lokalpolitiken!

I dagen DN tillkännages att Piratpartiet kommer att ställa upp i kommunvalet 2010. Om Upplands-Bro kommun ingår i de planerna känner jag inte till, men personligen hoppas jag att så är fallet.
Våra etablerade partier kommer säkert att reagera med ryggmärgen och ta avstånd från eventuella nykomlingar, liksom vi tidigare alltid har gjort. Jag tycker dock att Piratpartiet skall mötas med respekt och vi bör lyssna på dem. Detta av flera anledningar:
  • Personlig integritet och offentlighet är hjärtefrågor för piraterna. Där finns en hel del att göra inom kommunen.
  • Piraterna engagerar många ungdomar, som på så sätt blir aktiva i politiken.
  • När "gammelpartierna" låser sig i två block är det viktigt att det finns små partier som kan bidra till att skapa stabil majoritet.
  • Ett traditionslöst synsätt bidrar till förnyelse inom de flesta områden.

Nya partier har alltid möts med skepsis av de etablerade, men jag välkomnar Piratpartiet till den kommunalpolitiska debatten och kommande val. Jag kommer att lyssna på deras argument och förslag.
Jag vet inte om partiet tycker samma som jag, men Arbetarekommunens ordförande får väl i värsta fall ta mig i örat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men herregud!
Lyssna på PP ?!? Tänk själv istället, utifrån alla information, all debatt som förs.
Tänk utifrån socialdemokratiska värderingar.
PP är nyliberala i grunden.

Jag har ingen egen blogg att länka till men heter Eva.

Hans Bergström sa...

Tack Eva för dina synpunkter.
Jag håller inte med om att Piratpartiet är nyliberala. Däremot liberala.
Även partier med annan uppfattning än min bör finnas för att den politiska diskussionen skall utvecklas.
Hans

Richard Ramstedt sa...

Hej Hans!

Har under ett gäng år följt din blogg & måste säga att jag blev lite förvånad över ditt ställningstagande gällande Piratpartiet.
Som Kommunledare för just PP i Upplands Bro välkomnar jag självfallet ditt sätt att se på "nykomlingar" & hoppas liksom du att vi får tillfälle att mötas under ordnade former i KF efter valet 2010!

Ha det bra!

Richard Ramstedt
Kommunledare Piratpartiet Upplands Bro